Skip to content

Kan ligestilling opnås med adfærdsdesign?

Debatten om sexisme raser i Danmark. I anledningen ser vi på et nyt, spændende forskningsfelt: kombinationen af adfærdsdesign og kønsforskning.
Læs mere

Zeigarnik Effekt: Derfor elsker din hjerne at binge Netflix

10, 9, 8, 7, 6, 5 ... Det er umuligt at sige nej, når Netflix tæller ned for os. Men hvorfor er det så svært at stoppe, når vi først er startet?
Læs mere

Det hyper-nydende samfund

Et kendt ordsprog siger, at græsset altid er grønnere på den anden side. Er der noget om snakken fra et hjerneforskningsperspektiv?
Læs mere

Derfor prøver tonedøve at vinde X-faktor

Hvad får nogle mennesker til frivilligt at gøre sig selv til grin for åben skærm? Svaret er Dunning-Kruger effekten.
Læs mere

COVID-19 #2: Hvorfor blomstrer misinformation i krisetider?

Rygter og konspirationsteorier svirrer under Corona-krisen. Medier forsøger at tilbagebevise dem, men de breder sig stadig som en steppebrand. Hvordan kan det forklares af adfærdsvidenskaben?
Læs mere

COVID-19 #1: Hvorfor hamstrer vi toiletpapir?

I krisetider har mennesket en tendens til at hamstre. Hvad skyldes dette underlige fænomen?
Læs mere

Green Nudging – Bæredygtig adfærd med adfærdsdesign

Mange ønsker at leve mere bæredygtigt, men der er ofte langt fra gode intentioner og reel adfærd.
Læs mere

UX: Design til urhjernen

Hvad er UX design – og hvordan spiller det sammen med adfærdsvidenskaben? Det ser vi nærmere på.
Læs mere

Det menneskelige element i cybersikkerhed

Cybersikkerhed handler i dag om meget mere end kun avancerede sikkerhedssystemer – menneskelig adfærd er nemlig kommet i fokus.
Læs mere